وزیر شهيد پست و تلگراف و تلفن

photo_2016-05-02_16-06-18شهيد دکتر مهندس محمود قندي فرزند مرحوم حاج احمد قندی ، نوه مرحوم حاج محمدصادق، نتیجه مرحوم حاج محمدکاظم و نبيره حاج محمد موسي تاجر طهراني در تاريخ ٧ شهريور ماه سال ١٣٢٣ در تهران متولد شد . تحصيلات ابتدايي را در دبستان اسلامي محمدي و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان علوي در سال ١٣٤١ به پايان رسانيد. او يكي از بهترين شاگردان اين دبيرستان به شمار مي رفت . استاد روزبه يكي از بنيانگذاران دبيرستان علوي هميشه مي فرمود من دو اميد در علوي دارم كه يكي از آنها قندي است .شهيد قندي كليه سالهاي دبيرستان را با رتبه اول به پايان رسانده بود و ديپلم خود را با معدل ١٩/٨٥ گرفت.

دوره فوق ليسانس مهندسي الكترومكانيك را در دانشگاه تهران در سال ١٣٤٥ به پايان رسانيد و سپس براي ادامه تحصيل به دليل نبودن مراتب عالي اين رشته در ايران به سفارش مربيان خويش عازم امريكا شد . در سال ١٣٥٠ شهيد قندي درجه دكتراي خود را با بالاترين نمره دانشگاهي( ٣/٩٤ از٤) در رشته مهندسي برق و الكترونيك گرفت .

photo_2016-04-30_19-30-11

پس از مراجعت به ايران در سال ١٣٥٠  شروع به تدريس در دانشکده فني دانشگاه تهران و دانشكده مخابرات كرد و به ریاست دانشکده مخابرات رسید. ايشان در سال ١٣٥٢ ازدواج نمودند.

پس از پيروزي انقلاب، با توجه به شناختی که مرحوم مطهری و مرحوم بهشتی از نزدیک به ایشان داشتند از طرف شوراي انقلاب به وزارت پست و تلگراف و تلفن منصوب شد. ایشان از بهترین انتخاب های وزارت مخابرات بودند که در مدت کوتاهی که منصب وزارت را داشتند کارهای اساسی در این وزارتخانه انجام داده یا پایه آن را گذاشتند.

 حکم انتصاب دكتر محمود قندی به سمت وزیر پست و تلگراف:‌

“تاریخ: ٧ آذر ١٣٥٨/ محرم ١٤٠٠ قم

بسمه تعالی‌

جناب آقای دکتر محمود قندی

طبق پیشنهاد شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، جنابعالی به سمت وزیر پست و تلگراف و تلفن منصوب می‌شوید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ایفای وظایفی که عهده‌دار شده‌اید و جلب رضای مقدسش را خواهانم.

روح الله الموسوی الخمینی‌”

شهيد قندي يكي از شاگردان استاد علامه طباطبايي صاحب تفسير الميزان بود . وي در فلسفه نزد استاد شهيد مطهري درس مي گرفت. استاد شهيد همواره از ایشان تعريف مي كرد و به وی امید فراوان داشت كه در دروس فلسفه و فقهي ازستارگان جهان اسلام باشند زيرا شهيد قندي از پراستعدادترين شاگردان استاد به شمار مي رفت.  او نزد يكي از مجتهدين آگاه تهران شروع به خواندن درس فقه و اصول كرد. در اين كلاس نيز همچون كليه مكان هايي كه وی درس داده و يا درس خوانده بود استعدادش همه اساتيد فن را خيره ساخته بود.

دکتر مهندس محمود قندی سرانجام در هفتم تیرماه ١٣٦٠ در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند. مدفن آن عزیز در بنای شهدای هفتم تیر آرامستان “بهشت زهرا”، قطعه ۲۴، ردیف ۱۴۶، شماره ۱۷ می باشد.

photo_2016-05-02_16-06-26

همسر ايشان در موقع شهادت وي، فرزند چهارمشان را باردار بودند. در نبود پدر، همسر فداكار ايشان (سركار خانم سيمين نكوفر) فرزندانشان  را به ثمر رساندند و هم اكنون هر يك از ايشان داراي بالا ترين درجات علمي هستند. بطوريكه دو تن از ايشان تخصص خود را در رشته هاي پزشگي و دندانپزشگي و دو تن ديگر تخصص خود را در رشته هاي الكترونيك  و برق اخذ نموده و در حال خدمت رساني به ميهن عزيز هستند:

الف: خانم دکتر نرگس قندی: متخصص بيماريهاي پوست (درماتولوژيست)

ب: آقاي دکتر مهندس محمد مهدی قندي

ج: آقاي دکتر مصطفی قندي: دندانپزشك، متخصص بيماريهاي لثه (پريو دنتيست)

د: آقاي دکتر مهندس محمود قندی (که بعد از شهادت پدر متولد شدند).