مرحوم مهندس سيفيان از ٢٢ مهر ١٣٦١ تا ٢ شهريور ١٣٦٢ پنجمبن شهردارِ تهرانِ پس از انقلاب بودند.

 

آن مرحوم همسر حاجيه خانم انسيه محسني ميباشند. خانم انسيه محسني صبيه مرحوم حاج محمد باقر محسني (پسر نرگس خاتون، نوه حاجيه مريم سلطان و نتيجه حاج محمد موسي) و حاجيه خانم عصمت اخوان ابوالحسني (صبيه مرحومه حاجخانم سعادت، نوه حاجيه مريم سلطان و نتيجه حاج محمد موسي) ميباشند و لذا نسبشان از دو سو به حاج محمد موسي تاجر طهراني ميرسد.

مهندس سيفيان که با عضویت در حزب ملل اسلامیِ پیش از انقلاب، سابقه مبارزه و زندان رفتن را داشت، از ابتدای تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) در کنار آیت‌الله مهدوی‌ کنی بود و از راست‌های سنتی به حساب می‌آمد.

وي بمدت ۹ ماه شهردار تهران بود. در سمت شهرداري تهران در نامه‌ای به رهبر کبیر انقلاب نوشت:

 «با سلام و تحیات، چون شهرداری تهران مصمم است به حول و قوه خداوند متعال نسبت به جلوگیری از احکام خلاف شرع که متاسفانه بعضا تاکنون ادامه داشته است و نیز اجرای احکام نورانی اسلام اقدام سریع به عمل آورد؛ چون در حال حاضر با توجه به گرفتاری شورای نگهبان و شورایعالی قضایی، شهرداری قادر نخواهد بود مشکل مردم را سریعاً از آن طریق حل نماید، لذا خواهشمند است اجازه فرمایید تا تعیین تکلیف قطعی از طرف شورای نگهبان و یا شورایعالی قضایی، به خاطر جلوگیری از توقف کار، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جناب آقای محمدی‌گیلانی حاکم شرع محترم دادگاه‌های انقلاب اسلامی به طور مستمر نسبت به مسائل مبتلابه شهرداری که مستقیما در رابطه با مردم می‌باشند، اظهارنظر فرموده و حکم شرعی که برای شهرداری لازم‌الاجرا باشد، صادر نمایند.»

در پاسخ به این نامه، امام نوشتند: «همانگونه که نوشته‌اید، تا تعیین تکلیف قطعی از طرف شورای نگهبان و شورایعالی قضایی، جناب حجت‌الاسلام آقای محمدی‌گیلانی مجازند مشکلات شرعی شما را مرتفع سازند. ان‌شاءالله موفق باشید.»

زندگينامه:

مهندس کاظم سیفیان در سال ۱۳۱۴ چشم به جهان گشود‎‌‎‏.وی پس از تحصیلات دبیرستان‎‌‎، تحصیلات خودرا در دانشکده معماری دانشگاه تهران ادامه داد واز همان دوران دانشجویی به صف مبارزان ضد رژیم پهلوی گام نهاد‏‎‌‎‏.

سیفیان در جریان مبارزه با توجه به گرایشات مذهبی خود با حزب ملل اسلامی‎‌‎پیوند خورد وبه عضویت آن درآمد‎‌‎‏.

وی که ازجمله اعضای موثر وفعال حزب به شمار می‎‌‎رفت، بعداز گذشت نزدیک به دوسال مبارزه مخفی در حزب ملل اسلامی‎‌‎، در مهر۱۳۴۴ به همراه اکثر قریب به اتفاق اعضای حزب ملل دستگیر وبعد از یک محاکمه فرمایشی در دادگاه به چهار سال زندان محکوم شد‏‎‌‎‏. بعد از آزادی از زندان وی مبارزه علیه رژیم را تا پیروزی انقلاب اسلامی‎‌‎ادامه داد. 

مهندس سیفیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی‎‌‎از سوی اعضای شورای انقلاب به عنوان اولین مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‎‌‎پیشنهاد شد که با موافقت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، ایشان مسئول افتتاح حساب ۱۰۰ امام (برای احداث مسکن محرومان و روستائیان) شد.

مرحوم سیفیان در طول دو دهه اول انقلاب اسلامی‎‌‎در مسولیت‎‌‎های خطیری همچون استاندار استان مرکزی، قائم مقام و سپس شهردار تهران، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‎‌‎و به عنوان رئیس کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به انجام وظیفه پرداخت. 

آن مرحوم از ابتدای تاسیس دانشگاه امام صادق (ع) در کنار مرحوم حضرت آیت‎‌‎الله مهدوی کنی حضور داشت و در سالهای ابتدایی به عنوان معاون فنی و عمرانی و بعدها تا آخر عمر به عنوان مشاور فنی دانشگاه خدمت نمود.

ایشان در دهه دوم انقلاب اسلامی‎‌‎بر فعالیت علمی‎‌‎و دانشگاهی و ایجاد دوره‎‌‎های دکتری در رشته معماری و شهرسازی در دانشگاههای تهران و شهید بهشتی متمرکز و بیش از ده سال مسئولیت ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

یکی از ویژگی‎‌‎های ممتاز ایشان در مدیریت خویش رعایت اصول و چهارچوبهای فقهی در اثنای مدیریت اجرایی بوده است. از ایشان چندین کتاب و مقاله و تعداد قابل توجهی رساله دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه نشر و گسترش معماری اسلامی‎‌‎منتشر شده است. ایشان بعد از عمری مجاهدت، تلاش و خدمت صادقانه در سن ٨١ سالگي؛ در تاريخ ٧ خرداد ماه سال ١٣٩٥ دار فاني را ترك نمودند. مزار ايشان در صحن امامزاده علي اكبر چيذر قرار دارد.