گردهمایی سالیانه نوادگان و اعضای خاندان حاج محمدموسی تاجرطهرانی روز جمعه ٢١ مهر ١٣٩٦ از ساعت دو و نیم بعدازظهر در محل تالار کوثر واقع در میدان فلسطین تهران برگزار گردید. در بدو ورود از شرکت کنندگان عکس یادگاری گرفته می شد و سپس در جلوی دوربین فیلم برداری حاضرین خود را معرفی نموده و ومصاحبه مختصری با ایشان انجام می شد. از ساعت دو ونیم تا چهارو ربع بعدازظهر مراسم ورود حاضرین و دید و بازدید فامیلی انجام گرفت. مراسم رسمی ساعت چهار و ربع با احترام به میزبان مراسم حاج محمدموسی و قیام حاضرین و قرائت فاتحه انجام شد. سپس آقای محمد زرین طرازیان نبیره حاج محمدموسی از ونکوور کانادا قرائت قرآن را انجام دادند. بعد از قرآن ، کلیپ سرود خاندان حاج موسی برای اولین بار پخش گردید. این سرود که با آهنگ تنظیمی آقای بهادر مهرآوران تنظیم و اجرا شده به همت سرکار خانم بهناز فروغی (ندیده حاج محمدموسی) و همسر گرامیشان جناب آقای مهرآوران برای مجلس گردهمایی حاضر گردیده بود.

در ادامه آقای مجتبی قندی (نتیجه حاج محمدموسی) ضمن خوشامدگویی به حاضرین ، به شخصیت والای حاج محمدموسی اشاره کرد که هم در زمان خود از تجار بسیار سرشناس بود و هم به تربیت شایسته فرزندانش همت گمارد و هم شخصیت روشنی بود و بخش اعظم اموال خود را هم وقف آستان حسینی نمود تا ضمن برافراشته بودن پرچم حسینی در منازل نوادگانش همه بستگان دورهم جمع گردند . ایشان همچنین اظهار داشتند باید خدا را شاکر باشیم که پس از سالها گنجینه ارثیه خانوادگی که وجود اعضای شریف خاندان است را مکشوف و عیان ساخته است.

سپس کلیپ یادواره شهدای خاندان پخش گردید و نام ویادشان گرامی داشته شد. سپس کلیپی از فعالیت های حاج کاظم محسنی(نتیجه حاج محمدموسی) یکی از بزرگان فامیل به نمایش درآمد. این کلیپ پیش درآمد سخنرانی ایشان بود که متاسفانه به علت کسالت نتوانسته بودند در این مجلس حاضر شوند. آن گاه یاد افرادی از خاندان که طی یک سال گذشته از دنیا رحلت نموده بودند با پخش کلیپ تصاویر ایشان گرامی داشته شد و برای شادی روحشان فاتحه قرائت گردید.

در ادامه کلیپی از فعالیت های آقای حاج رضا حاج موسی(نتیجه حاج محمدموسی) یکی دیگر از بزرگان فامیل و متولی فعلی موقوفات حاج موسی پخش شد و از ایشان درخواست گردید تا دقایقی صحبت نمایند. ایشان نیز ضمن بیان خاطرات از فعالیت هایی که در جهت احیای موقوفات انجام داده اند شرحی برای حاضرین بیان کردند. در ادامه استاد محمدسلحشور (همسر خانم سروراعظم رضایی ، نبیره حاج محمدموسی) چهره ماندگار خوشنویسی از مفاخر خاندان با صحبت های شیرین خود به گرمای مجلس افزودند وحاضرین را از بیانات خود محظوظ ساختند. آن گاه کلیپ معرفی سرکار خانم فهیمه صالحی (نبیره حاج محمدموسی) که شاعره ای شیرین سخن هستند پخش و از ایشان برای خواندن اشعار زیبایشان دعوت شد. سرکار خانم صالحی نیز ابتدا شعری در وصف حضرت صاحب الامر(عج) قرائت کردند و سپس سروده شان در باب معرفی حاج محمدموسی و گردهمایی را قرائت نمودند. سپس یکی از سروده های خانم صالحی در باره معرفی حاج محمدموسی که با ملودی خوانده شده پخش گردید.

در بخش پایانی مراسم ، ابتدا از بزرگترهای فامیل تقدیر و تشکر به عمل آمد. بزرگترهایی که در این مراسم از ایشان با اهدای لوح تقدیر و تندیس حاج محمدموسی تقدیر به عمل آمد عبارتند از :

نتیجه های حاج محمدموسی :

آقایان حاج محمدعلی اخوان ابوالحسنی ، حاج کاظم محسنی ، حاج جلال سعادت فرد ، حاج رضا حاج موسی ، حاج محمدحسن تهرانی راد و مهندس محمود قندی .

خانم ها : حاجیه خانم سرور برهانی فر ، حاجیه خانم نزهت مومنون

عروس خاندان : سرکار خانم مهری ایرانی (عروس خاندان) به عنوان همسر مرحوم حاج اسدالله قندی(نوه حاج محمدموسی) ، حاجیه خانم عصمت اخوان ابوالحسنی( هم نتیجه حاج موسی هستندو بزرگ خاندان و هم عروس خاندان (همسرمرحوم حاج باقر محسنی ، نتیجه حاج موسی) می باشند.

همچنین از خانم فهیمه صالحی (نبیره حاج محمدموسی) و خانم بهنازفروغی (ندیده حاج محمدموسی)به عنوان “قهرمان صله رحم فامیلی” تقدیر به عمل آمد.

از آقای حاج عباس قندی (نبیره حاج محمدموسی) به پاس یک عمر فعالیت آموزشی وتربیتی نیز با اهدای لوح تقدیر و تندیس حاج محمدموسی به عنوان “افتخار خاندان” تقدیر به عمل آمد.

از آقای محمدکاظم سیفیان خردسال ترین فرد ذکور خاندان با اعطای لقب “امیدخاندان” و از خانم نینا شیرین استانلی به عنوان خردسال ترین فرد مونث خاندان با اعطای لقب “فرشته خاندان” تجلیل گردید تا انشاالله در آینده به عنوان بزرگ فامیل مظهر اتحاد و همبستگی فامیلی باشند.

مراسم با قرائت دعای فرج و پخش کلیپی در وصف آن حضرت به پایان رسید.

در هنگام خروج نیز به حاضرین کتاب “قصه عاشورا” نوشته آقای دکتر احمد قندی (نتیجه حاج موسی) اهدا شد.

متن خوشامدگویی به عزیزان حاضر در گردهمایی روز جمعه مورخ ١٣٩٦/٧/٢١

بسم الله الرحمن الرحیم

خانم ها ، آقایان ، کوچولوهای حاضر در مجلس ، سلام . خوش آمدید.

سلام بر قوم و خویش های عزیزم . سلام دخترعموهای نازنین . سلام همسران دخترعموهایم . سلام پسرعموهای عزیز. سلام همسران محترم پسرعموهایم . سلام دخترعمه های گرامی. سلام همسران دخترعمه هایم. سلام پسرعمه های دوست داشتنی ام و سلام به همسران محترمه تان. سلام بر خواهران و برادران عزیزم و خواهرزاده ها و برادرزاده های خوبم.  سلام برهمه شما که در این مجلس شرف حضور دارید و همه عزیزانی که از طریق اینستاگرام ما را مشاهده می کنید.

توفیق حاصل شد تا در چنین جمع گرانقدری دور هم جمع آییم و از نزدیک دیدار تازه کنیم. مافرزندان حاج محمدموسی تاجر طهرانی افتخار می کنیم که از نسل چنین مرد بزرگی هستیم و به همه آبا و اجداد خود افتخار  می کنیم. این افتخار نه از باب تکافر و فخرفروشی است که اگر خدای ناکرده چنین بود امری مذموم به حساب می آمد. بلکه از باب شکر نعمت است که خداوند ما را از اصلاب و ارحام پاک بزرگانی به دنیا آورد که تمام عمر خود را در راه عبودیت الهی و خدمتگزاری اهل بیت عصمت (ع) کوشیدند و با دستگیری خلق خدا نام نیکو از خود باقی گذاشتند.

در مسیر آفرینش ما از نسل مردان و زنان بسیاری هستیم که تنها نام چند تن از آنان را می دانیم و از نام و نشان بیشتر آنها بی خبریم. این که توانسته ایم جمع فرزندان و ذریه نیای بزرگمان حاج محمدموسی را شناسایی کرده و در چنین اجتماع شکوهمندی دور هم جمع شویم در درجه اول مدیون شخصیت وجودی آن بزرگ مرد است. مطمئنا خصائل نیکویی در آن مرد بزرگ وجود داشته که توانسته بعد از حدود صد و بیست سال از وفات خود امروز میزبان اجتماع عظیم فرزندانش باشد. مردی که در دوران زندگی خود بدون وابستگی به قدرت های حاکمیتی و بدون استمداد از القاب سلطنه و دوله مرسوم زمان خود به مدارج بالایی رسید و از تجار سرشناس گردید و با کشورهای خارجی و به قول آن زمان فرنگی رابطه تجاری برقرار کرد و اقلام اساسی را صادر و وارد نمود. او که همزمان از تربیت فرزندان خود غافل نبود و علیرغم تعداد زیاد فرزندانش ، هریک به تنهایی مایه افتخار زمانه خود و یک یک ما هستند. او علاوه بر آن که فردی متدین و متخلق به اخلاق و متعبد به احکام بود لیکن به واسطه مراوداتش با کشورهای خارجی فردی روشنفکر نیز به شمار می آمد و از زمانه خود جلوتر بود که نمونه آن را در استفاده از وسایل خارجی که مفید به شمار می آمد اما به واسطه تازگی در جامعه سنتی ، استفاده از آنها مکروه موکد به حساب می آمد می توان دید. او با آن که در آن زمانه همه فرزندان خود را به سفر حج فرستاد و با القاب حاج آقا و حاجیه خانم به خانه بخت روانه کرد ، بخش اعظم ثروت خود را وقف آستان حسینی نمود تا برای همیشه پرچم حسینی را در میان فرزندان خود برافراشته نگاه دارد. نگاه او به مجالس حسینی تنها اقامه عزا نبود بلکه با سپردن آن به دست فرزندان خود نسلا بعد نسل می خواست با این بهانه گرانمایه ، آنان را همواره دور هم جمع نماید. بسیاری از شما آنجه از اقوام و بزرگان فامیل در گذشته و حال به یاد می آورید ، یادآوری شما از حضور در مجالس روضه منازل پدربزرگ یا حاج عمو و حاج دایی و عمه خانم و خاله خانم می باشد.

خداوند کریم در قرآن مجید در داستان حضرت خضر و حضرت موسی آنجا که هنگام رانده شدن از روستایی که مردمش به آنان جفا کردند و در حوالی آن منطقه جناب خضر اقدام به تعمیر بنایی فرسوده می کند و زمانی که با اعتراض حضرت موسی مواجه می شود که چرا بدون مزد به این کار اقدام می نماید، می فرماید در زیر این بنا گنجینه ای نهفته است که مربوط به دو فرزندی است که دارای پدری صالح بوده اند و این پدر گنجینه ای را برای آنان در این بنا به ودیعه سپرده و ما باید در حفظ آن بکوشیم. در ذیل این آیه از معصوم(ع) روایت است که این پدر صالح نه پدر بلافصل آنها بلکه پدری از چند نسل قبل بوده که چون با نیت صالحه چنین گنجینه ای را برای فرزندان نسل خود قرار داده ، خداوند دو پیامبر عالی مقام خود را مامور نموده تا این بنا را برای آنان مستحکم نمایند. ما خدای بزرگ را صمیمانه شکر می نماییم ، گنجینه ارزشمندی که اجداد صالح مان برای ما به ودیعه گذاشته اند امروز صحیح و سالم و مکشوف به دست ما رسیده و ما گوهرهای گرانبهای این گنجینه را در این مجلس مشاهده می کنیم و خداوند را برای این ارثیه ارزشمند سپاسگزاریم.

من به نوبه خود به تک تک اقوام عزیزم افتخار می کنم و از این که در جمع شما هستم به خود می بالم و در این جمع ارزشمند همگی به درگاه خداوند متعال دست به دعا برمی داریم که بارالها ما را باقیات الصالحات پدران و مادران و آبا و اجدادمان قرار ده تا ما وسیله ای باشیم برای آنها که به واسطه اعمال ما در عالم برزخ نیز مدارج تعالی را طی نمایند. پروردگارا فرزندان و ذریه نسل ما را نیز باقیات الصالحات ما قرار ده تا زمانی که دستمان از دنیا کوتاه گردید ، ثواب کارهای نیکوی آنها عاید ما گردد.

مجددا از تشریف فرمایی شما تشکر می کنم و به واسطه صله رحمی که انجام داده اید برایتان عمری طولانی و روزی فراوان که بشارت معصومین(ع) می باشد از خداوند خواستارم .  متشکرم.